Rallicross on rallin ja rata-autoilun vauhdikas yhdistelmä, jossa on yhdistetty tehokkaat autot, näyttävät ajolinjat ja kamppailulajin parhaat ominaisuudet. Radat ovat yhdistelmä soraa ja asfalttia. Radat ovat pääsääntöisesti nopeita ja suunniteltu siten että yksikään huippusuoritus tai kiivaat kamppailut sijoituksista ei jää yleisöltä näkemättä. Kilpailuissa lisälenkin käyttöönotto on tuonut kuljettajien taktiset ajatukset hyvin esille. Tämä on lähtöpainotteisessa lajissa yleisön kannalta ja urheilullisesti erittäin tervetullut lisä.
Kotimaisessa rallicrossissa luokkia on kolme, Divisioona 1, SRC ja autokrossi. Divisioona 1, josta käytetään vuonna 2011 nimeä Super Car, on niin meillä kuin Euroopassakin lajin kuninkuusluokka. Luokassa erittäin tehokkaat nelivetoiset crossiin räätälöidyt autot takaavat vauhdikkaat kilpailutilanteet. SRC on kansalliseksi näyttäväksi takavetoautojen temmellyskentäksi sorvattu luokka, jonka suosio on ollut taattu jo usean vuoden ajan. Kohtuullisen uusia autoja nähdään viivalla, koska alkuperäisesti etuvetoisista autoista saadaan SRC-säännön mukaan rakentaa takavetoisia. Autokrossi on edullinen rallicrossin sisääntuloluokka jossa kilpaillaan hieman vanhemmalla kalustolla ja kuljettaja voi olla myös alle 18-vuotias eli ns. nuortenluokankuljettaja. Rallicrossin kaikissa luokissa tekniset säännöt ovat sellaiset, että automerkkien kirjo on laaja ja hyvän kilpa-auton takana ovat monesti myös taitavat autorakentajat.
Suomalaiset ovat olleet edustettuina Euroopan huipputasolla vuosikymmenten ajan. Kaikki crossia seuranneet varmasti muistavat Matti Alamäen useat Euroopan Mestaruudet ja tiukat kamppailut Norjalaisen Martin Schancen kanssa. Usean vuoden hiljaiselon jälkeen Jussi "Juupe" Pinomäki oli seuraava EM-menestyjämme 1A-luokan Euroopan Mestaruudella vuonna 2004. Tämän jälkeen Mestaruuksia tulikin kyseisessä luokassa 3. Juupe kokeili siipiään huippu kalustolla myös Divisioonassa 1 vuonna 2009. Vuonna 2010 useat SM-sarjaa kiertäneet kuljettajat kävivät kokeilemassa vauhtiaan lähimmissä EM-osakilpailuissa. Tulokset olivat vaihtelevia, mutta rohkaisevia, sillä useampi kuljettaja ylsi finaaleihin asti. Vuoden 2010 kotimaisen Crossin kohokohtana voidaan pitää Divisioona 1:n Suomen Mestarin Toomas Heikkisen huikeaa suoritusta USA:n mestaruussarjan viimeisessä osakilpailussa. Toomas "Topi" Heikkinen ajoi voittoon erittäin kovatasoisessa kilpailussa, kaikkien aikojen nuorimpana nelivetoluokan voittajana USA:ssa. Jussi Pinomäkeä ja Toomas Heikkistä yhdistää yksi asia, he ovat kummatkin siirtyneet Formula-luokista rallicrossin pariin. Tämä osoittaa että ajolinjoilla ja -taidolla on, hyvän kaluston lisäksi, iso merkitys jos mielii menestyä rallicrossissa. Tällainen menestys ja kehitys luo hyvän pohjan kansallisen "rossin" kiinnostukselle ja osoittaa Suomalaisten kuljettajien tason olevan erittäin korkealla. AKK-Motorsport